pompy i systemy pompowe  
 
 

Silniki głębinowe

Przeznaczenie

Silniki elektryczne do napędzania pomp głębinowych, zostały zaprojektowane do pracy w zanurzeniu jako napęd zapewniający zmienny moment obrotowy w pompach głębinowych. Wszystkie silniki głębinowe produkcji Hydro-Vacuum SA mogą być zasilane poprzez przetwornice częstotliwości z wbudowanymi zabezpieczeniami przed: przeciążeniem prądowym, spadkiem napięcia zasilania, zanikiem fazy, pracą przy zbyt małym obciążeniu.Silników przy standardowych doborach nie wolno eksploatować przy częstotliwości większej od ich wartości znamionowe tj. 50Hz. Aby prawidłowo chronić silnik elektryczny należy instalować filtry du/dt lub sinusoidalne (w zależności od długości przewodu zasilającego), zapobiegające szkodliwym przepięciom i zakłóceniom.

Silniki głębinowe pracują w układach używanych do:

  • Dostarczania wody pitnej;
  • Studniach, przy gospodarstwach domowych, zakładach wodociągowych i w rolnictwie;
  • Odwadniania, podnoszenia ciśnienia i irygacji;
  • Dostarczania wody przemysłowej;
  • Pracy w układach wymienników pomp ciepła;
  • Pracy w zanurzeniu sięgającym nie większym niż 200 metrów.

Zalety

Silniki 4”

  • Wypełnienie silnika płynem dielektrycznym, nietoksycznym, odpornym na zamarzanie
  • Mechaniczne uszczelnienie wału silnika
  • Końcówka wału zgodna ze standardem międzynarodowym , przyłącze według NEMA

Silniki 6”, 8” i 10”

  • Uzwojenia stojana wykonane są przewodami nawojowymi w izolacji termoplastycznej z tworzywa PVC (SMS ) lub PA-PE2 (SMP), zwiększające żywotność silnika w stosunku do izolacji uzwojenia wykonanej z PP.
  • Wał silnika ułożyskowany jest za pomocą łożysk promieniowych ślizgowych i jednego łożyska przenoszącego siły poosiowe, jest to nowoczesna konstrukcja segmentowa, tzw. Łożysko twarde, gdzie para cierna wykonana jest z węglografitu i stali.
  • Stabilne i pewne połączenie obsady silnika z korpusem uniemożliwiające jego urwanie w studni.
  • Wał wirnika z końcówką wirnika jest zgrzewany metodą tarciową i następnie obrabiany, co eliminuje zjawisko urywania się końcówek wirnika.
  • Zgodnie ze standardami międzynarodowymi, przyłącze wg. normy NEMA dla silników 6” i 8”.
  • Silniki typu SMP mają w standardzie uzwojenia stojana wykonane z przewodów odpornych na podwyższoną temperaturę ( PA-PE2).

Budowa

Silniki 4”

Silnik głębinowy typu SMS.4. Jest silnikiem asynchronicznym, klatkowym. Jest on skonstruowany jako silnik mokry z uzwojeniem stojana wykonanym przewodem nawojowym w izolacji lakierem, napełniony płynem dielektrycznym, nietoksycznym, który pośredniczy w procesie odprowadzenia ciepła strat wewnętrznych w silniku do otoczenia ponadto smaruje łożyska toczne silnika w których ułożyskowany jest wał silnika. Płyn jest olejem mineralnym odpornym na zamarzanie. Wysokiej jakości uszczelnienie mechaniczne wałowe zapobiega przedostawaniu się do silnika pompowanego medium. Zmiany objętości płynu wypełniającego silnik pod wpływem temperatury są kompensowane przez naczynie rozprężne mieszkowe w dolnej części silnika. Dolne łożysko toczne silnika przenosi siłę osiową od masy układu wirującego silnik-pompa wraz z siłą od naporu hydraulicznego z pompy. Końcówka wału silnika wraz z przyłączem są zgodne z normą NEMA

Silniki 6”, 8” i 10”

Silnik głębinowy SMS lub SMP jest trójfazowym silnikiem asynchronicznym, klatkowym. Jest on skonstruowany jako silnik mokry z uzwojeniem stojana wykonanym przewodem nawojowym w izolacji z tworzyw termoplastycznych, w obudowie ze stali nierdzewnej.Uzwojenia tych silników można przezwajać.

Silnik wypełniony jest mieszaniną glikolu propylenowego z wodą w stosunku 1 : 1 co zapewnia odporność na zamarzanie przy temperaturze do -15oC. Glikol propylenowy jest produktem higroskopijnym, nieszkodliwym dla organizmu ludzkiego i może być biologicznie zneutralizowany (ulega rozkładowi). Na życzenie może być silnik napełniony czystą wodą.

Zatapialne silniki SMS i SMP produkowane są w wersji na prąd trójfazowy 50 Hz i 60 Hz na napięcia w zakresie do 500 V. Energia elektryczna doprowadzana jest do silnika za pomocą podłączonych elektrycznych przewodów głębinowych.

Dynamicznie wyważony wirnik ułożyskowany jest umieszczony w smarowanych cieczą tulejach ślizgowych. Występujące siły osiowe pompy i silnika przenoszone są przez niezależne od kierunku obrotów łożysko z przechylnymi segmentami (Łożysko Kingsburry-ego). Pomocnicze łożysko osiowe zapobiega przesunięciu pompy do góry w przypadku zmiany zwrotu siły osiowej.

Wysokiej jakości mechaniczne uszczelnienie czołowe zapobiega przedostawaniu się do silnika pompowanego medium. Zmiany objętości płynu wypełniającego silnik wyrównywane są przez naczynie rozprężne w dolnej części silnika. Silnik zabezpieczony jest zaworem nadciśnieniowym.

Opcjonalnie w uzwojeniu silnika montowany jest czujnik PT-100, wyprowadzony na zewnątrz silnika przewodem trzyżyłowym. Przewód można przedłużać, miejsce połączenia zabezpieczyć przed wnikaniem wody do wnętrza. Należy również zapewnić izolację pomiędzy żyłami przewodu. Podłączenia czujnika dokonać zgodnie z instrukcją przetwornika temperatury dla układu trzyżyłowego. Typowo w przewodzie znajdują się dwa przewody w kolorze czerwonym oraz jeden biały. Czujnik podłączony jest do przewodów czerwonych i białego. Podwójny przewód czerwony umożliwia kompensację rezystancji przewodu w przetworniku, o ile ten daje taką możliwość.

Specyfikacja techniczna

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Prąd rozruchu
Ia
Prędkość obrotowa
n
Sprawność
Ƞ
Współczynnik mocy
cosø
Pojemność kondensat-tora Temperatura wody Kabel przekrój Kabel długość Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
kW V A - % min-1 - µF oC mm2 m -
SMS-4 0,37 230 3,7 12 2840 53 0,95 16 35 4x1,5 1,7 1PC
SMS-4 0,55 230 4,3 15 2840 62 0,9 20 35 4x1,5 1,7 1PC
SMS-4 0,75 230 5,7 20 2840 64 0,9 25 35 4x1,5 1,7 1PC
SMS-4 1,1 230 7,8 32 2850 68 0,9 35 35 4x1,5 1,7 1PC
SMS-4 1,5 230 9,8 38 2850 73 0,9 40 35 4x1,5 1,7 1PC
SMS-4 2,2 230 15 46 2820 72 0,88 55 35 4x1,5 2,5 2PC

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Prąd rozruchu
Ia
Prędkość obrotowa
n
Sprawność
ƞ
Współczynnik mocy
cosø
Temperatura wody Kabel przekrój Kabel długość Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
kW V A - % min-1 - oC mm2 m -
SMS-4 0,37 400 1,2 5 2820 60 0,75 35 4x1,5 1,7 UZS.4
SMS-4 0,55 400 1,6 7 2830 64 0,78 35 4x1,5 1,7 UZS.4
SMS-4 0,75 400 2,1 9 2830 66 0,78 35 4x1,5 1,7 UZS.4
SMS-4 1,1 400 2,7 12 2840 70 0,84 35 4x1,5 1,7 UZS.4
SMS-4 1,5 400 3,6 14 2840 72 0,84 35 4x1,5 1,7 UZS.4
SMS-4 2,2 400 5,4 22 2840 71 0,83 35 4x1,5 2,5 UZS.4
SMS-4 3 400 7,5 43 2850 73 0,8 35 4x1,5 2,5 UZS.4
SMS-4 4 400 9,9 49 2855 75 0,8 35 4x1,5 2,5 UZS.4
SMS-4 5,5 400 13,8 65 2850 75 0,8 35 4x1,5 2,5 UZS.4
SMS-4 7,5 400 19 87 2850 76 0,8 35 4x1,5 2,5 UZS.4

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
kW V A - % min-1 mm kg    
SMS-6 1,5 400 5 0,87 - 2827 630 46 UZS.4.03 -
SMS-6* 2,2 400 7,7 0,7 66,2 2950 630 46 UZS.4.04 UZS.5.01
SMS-6* 3 400 9,2 0,78 68,5 2950 630 46 UZS.4.05 UZS.5.02
SMS-6* 4 400 10,4 0,80 71,4 2914 630 46 UZS.4.06 UZS.5.03
SMS-6* 5,5 400 13,2 0,84 72,2 2878 630 46 UZS.4.07 UZS.5.04
SMS-6* 7,5 400 17,8 0,81 73,8 2871 652 47,5 UZS.4.08 UZS.5.05
SMS-6* 9,2 400 22,5 0,80 74,6 2888 693 52 UZS.4.09 UZS.5.06
SMS-6 / SMP-6 11 400 25,7 0,81 77,0 2880 730 56,5 - UZS.5.07
SMS-6 / SMP-6 13 400 29,6 0,81 78,0 2882 781 62 - UZS.5.08
SMS-6 / SMP-6 15 400 34,0 0,80 78,6 2884 831 67 - UZS.5.08
SMS-6 / SMP-6 18,5 400 41,7 0,81 78,9 2875 882 73 - UZS.5.09
SMS-6 / SMP-6 22 400 48,3 0,82 80,4 2868 981 84,5 - UZS.5.10
SMS-6 / SMP-6 26 400 55,0 0,83 81,5 2868 1031 90 - UZS.5.11
SMS-6 / SMP-6 30 400 65,3 0,81 80,3 2865 1111 99 - UZS.5.12
SMS-6 / SMP-6 37 400 76,5 0,84 82,2 2850 1195 108 - UZS.5.12

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
SMP-8 15 400 35,0 0,81 - 2933 930 121 -
SMP-8 18,5 400 40,0 0,82 - 2905 930 121 -
SMP-8 22 400 48,8 0,82 79,9 2881 930 121 UZS.5.10
SMP-8 26 400 55,0 0,86 80 2887 1020 135 UZS.5.14
SMP-8 30 400 62,0 0,86 80,7 2938 1075 142 UZS.5.12
SMP-8 37 400 74,0 0,86 84,9 2920 1102 128 UZS.5.13
SMP-8 45 400 89,5 0,86 84,0 2898 1162 159 UZS.5.14
SMP-8 52 400 107,0 0,85 82,9 2939 1242 178 UZS.5.14
SMP-8 55 400 111,0 0,82 82,8 2936 1282 183 UZS.5.14
SMP-8 59 400 119,0 0,86 84,2 2920 1315 188 UZS.5.14
SMP-8 66 400 135,0 0,84 85,5 2947 1393 203 UZS.5.14
SMP-8 75 400 146,0 0,86 85,6 2892 1464 217 UZS.5.15
SMP-8 81 400 162,0 0,85 86,0 2928 1535 232 UZS.5.15
SMP-8 92 400 185,0 0,84 86,4 2933 1650 256 UZS.5.16
SMP-8 110 400 219,0 0,86 85,6 2928 1844 295 UZS.5.16

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
SMP-10 110 400 223,0 0,87 83,5 2885 1615 379 UZS.5.16
SMP-10 132 400 270,0 0,85 84,7 2914 1815 440 UZS.5.16
SMP-10 147 400 299,0 0,86 84,2 2905 1890 462 UZS.5.16
SMP-10 165 400 327 0,89 88,0 2920 1915 478 UZS.5.16
SMP-10 185 400 374,0 0,85 84,6 2910 1985 490 UZS.5.16

 

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
kW V A - % min-1 mm kg    
SMT-6 4 400 9,8 0,82 72 2785 649 40 UZS.4.05 UZS.5.03
SMT-6 5,5 400 12,8 0,82 76 2795 649 40 UZS.4.07 UZS.5.04
SMT-6 7,5 400 16,5 0,82 80 2805 678 43,5 UZS.4.08 UZS.5.05
SMT-6 9,2 400 20,2 0,82 81 2855 758 50 UZS.4.09 UZS.5.06
SMT-6 11 400 22,8 0,84 83 2825 800 55 - UZS.5.07
SMT-6 13 400 27,6 0,83 82 2835 851 60 - UZS.5.08
SMT-6 15 400 32,2 0,83 81 2855 911 65 - UZS.5.08
SMT-6 18,5 400 40,2 0,81 82 2865 973 72 - UZS.5.09
SMT-6 22 400 46,7 0,82 83 2875 1006 76 - UZS.5.10
SMT-6 26 400 54,9 0,83 84 2885 1106 87 - UZS.5.11
SMT-6 30 400 62,1 0,83 84 2895 1217 98 - UZS.5.12
SMT-6 37 400 76,7 0,83 84 2905 1247 103 - UZS.5.12
SMT-6 45 400 93,2 0,83 84 2905 1347 110 - UZS.5.12

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
SMT-8 30 400 59,3 0,87 84 2865 996 120 UZS.5.12
SMT-8 37 400 71,4 0,87 86 2875 1056 129 UZS.5.13
SMT-8 45 400 86,8 0,87 86 2875 1116 138 UZS.5.14
SMT-8 52 400 99,2 0,88 86 2865 1201 152 UZS.5.14
SMT-8 55 400 107,4 0,88 84 2865 1286 170 UZS.5.14
SMT-8 59 400 115,7 0,87 86 2865 1286 170 UZS.5.14
SMT-8 66 400 129,3 0,87 86 2865 1341 185 UZS.5.14
SMT-8 75 400 144,7 0,88 85 2865 1366 186 UZS.5.15
SMT-8 81 400 156,3 0,87 86 2860 1391 195 UZS.5.15
SMT-8 92 400 177,5 0,87 86 2835 1471 210 UZS.5.16
SMT-8 110 400 207,4 0,89 86 2910 1601 235 UZS.5.16

Typ silnika Moc znamionowa
Pn
Napięcie znamionowe
Un
Prąd znamionowy
In
Współczynnik mocy
cosø
Sprawność
ƞ
Prędkość obrotowa
n
Długość silnika
L
Masa silnika Typ urządzenia zabezpieczającego silnik
SMT-10 81 400 153 0,89 86 2895 1310 228 UZS.5.16
SMT-10 92 400 174 0,89 86 2905 1370 256 UZS.5.16
SMT-10 110 400 210 0,88 86 2905 1430 284 UZS.5.16
SMT-10 147 400 274 0,89 87 2915 1610 338 UZS.5.16
SMT-10 166 400 309 0,89 87 2905 1740 370 UZS.5.16
SMT-10 185 400 349 0,89 86 2905 1820 400 UZS.5.16
SMT-10 220 400 415 0,89 86 2905 1820 405 UZS.5.16


Hydro-Vacuum S.A.
ul. Droga Jeziorna 8
86-303 Grudziądz
tel. 56 45 07 415
fax. 56 46 25 955
Copyright © Hydro-Vacuum S.A.

NIP: 8760203813, KRS 0000026737, Sąd Rejonowy w Toruniu. VII Wydział Gospodarczy KRS, Kapitał Zakładowy 2.265.631,65 PLN, Kapitał Wpłacony: 2.370.607,50 PLN

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności