Zastosowanie
Pompy z serii FZS są jednostopniowymi zespołami pompowymi o konstrukcji monoblokowej, napędzanymi silnikami trójfazowymi zabudowanymi na wspólnym wale. Pompy montowane są w szybach rurowych. Pompy FZS są przeznaczone do tłoczenia wody czystej, surowej, rzecznej, morskiej, technologicznej lub lekko zanieczyszczonej o temperaturach do 40oC, w zakresie wytrzymałości materiałów użytych do ich budowy.DANE TECHNICZNE
Budowa i zasada działania pompy z wlotem promieniowym
Wirnik(1) zabudowany jest na wale(5), który podparty jest w dwóch łożyskach tocznych. Na wale pomiędzy łożyskami osadzono wirnik elektrycznego silnika napędowego(14). Łożysko dolne(8) przenosi siłę osiową oraz promieniową i osadzone jest w korpusie łożyskowym dolnym(9). Łożysko górne(6) przenosi wyłącznie siłę promieniową i zabudowane jest w korpusie łożyskowym górnym(7). Korpusy łożyskowe połączone są do korpusów silnika(11 & 12) i wraz z uzwojeniem silnika elektrycznego(4) stanowią zespół napędowy. Do górnego korpusu łożyskowego(7) zamontowany jest korpus górny(13), w którym znajduję się przyłącza kabli zasilających i sygnałowych. Kable wyprowadzone są na zewnątrz poprzez dławnice zapewniające stopień ochrony silnika IP68. Wirnik pompy(1) zasysa ciecz poprzez dyfuzor wlotowy(2) i przetłacza ją do kierownicy łopatkowej(3). Następnie ciecz przepływa wokół korpusów silnika zapewniając jego odpowiednie chłodzenie. Pompa zamontowana jest w szybie rurowym co zapewnia odpowiedni przepływ wokół silnika i umożliwia odprowadzenie cieczy do instalacji. Część robocza pompy odseparowana jest od silnika poprzez komorę olejową(10). W komorze zabudowane jest uszczelnienie mechaniczne(16) oddzielające komorę od części suchej silnika. Pomiędzy komorą olejową a wirnikiem pompy zabudowane jest drugie uszczelnienie mechaniczne(16) oddzielające komorę olejową od pompowanego medium. Ze względu na naturalne przepuszczanie cieczy przez uszczelnienia mechaniczne i konieczność zabezpieczenia silnika przed zalaniem w przypadku awarii obu uszczelnień, pomiędzy komora olejową i korpusem łożyska dolnego zabudowano komorę odcieków(17) w której może gromadzić się ciecz z uszczelnienia. W tej komorze znajduje się czujnik informujący o wysokim stanie odcieku lub awarii uszczelnienia.Konstrukcja
Pompa FZS jest pompą wirową z wirnikiem o przepływie odśrodkowym lub diagonalnym współpracującym z kierownicą łopatkową.Zabezpieczenia, czujniki
Pompa wyposażona jest w czujniki, które zapobiegają zagrożeniom i uszkodzeniom pompy. Do analizy sygnałów z czujników niezbędne są odpowiednie przetworniki pomiarowe. Wszystkie czujniki znajdują się wewnątrz pompy i są podłączone do przewodu zaciskowego.Pozycja | Czujnik |
1 | Wyciek w silniku (komora uzwojenia i przyłączy) |
2 | Temperatura łożyska (łożysko górne) |
3 | Temperatura łożyska (łożysko dolne) |
4 | Wyciek z uszczelnienia mechanicznego |
5 | Przetwornik drgań |
6 | Temperatura silnika (PTC) |
7 | Temperatura silnika (Pt100) |
Przykładowy montaż
Komora pompowa oraz szyb powinny być wykonane i posadowione zgodnie z dokumentacją i dobrą praktyką inżynierską. Dla szybów rurowych przekraczających 4m długości, wymagane jest zamontowanie szybu do ścian komór przy pomocy specjalnych uchwytów kotwiących.Zakotwiczenie szybu w komorze
Dla szybów rurowych przekraczających 4m długości, wymagane jest zamontowanie szybu do ścian komór. Szyb powinien być wyposażony w specjalne gniazda do których należy wkręcić śrubę z uchem. Na ścianach zbiornika betonowego należy zakotwić specjalne uchwyty kotwiące. Między śrubą, a uchwytem kotwiącym należy zamontować śrubę rzymską łączący szyb z elementem kotwiącym.Widok mocowań szybu od strony kołnierza kotwiącego
Widok mocowań szybu wzdłuż komory pompowej
Zawiesie pompy z ogniwami montażowymi i krzyżakiem centrującym
Ilość oczek zaczepowych zależna jest od wysokości podnoszenia urządzenia wyciągowego względnie ukształtowania obiektu (dostępne jako wyposażenie dodatkowe). Dla głębszych głębokości z krzyżakiem centrującym.Pole pracy
Wyroby powiązane z pompą
Materiały do pobrania